כל מה שרצית לדעת על רכב חשמלי

כל מה שרציתם לדעת אבל פחדתם לשאול על רכב חשמלי – אחרי שתקראו את השאלות והתשובות לא תבינו איך לא התקדמתם עד עכשיו לאחד כזה…

ריכזנו עבורכם את כלל המונחים בעולם הרכב החשמלי, מוזמנים להכנס למילון המונחים לעולם החשמל

מדינות רבות בעולם רואות ברכב החשמלי פתרון מיטבי לבעיית הזיהום הקשה, הנוצרת על-ידי מסה אדירה של כלי רכב המונעים על ידי מנועי בערה פנימית. לזיהום הזה יש משמעויות בריאותיות וכלכליות דרמטיות. החיפוש אחר מקורות אנרגיה זולים יותר ומזהמים פחות – לצד ניתוק התלות הבעייתית בשוק הנפט התנודתי – גורמות למדינות רבות לעודד רכישת רכבים חשמליים באמצעות שורה ארוכה של תמריצים.

מערכת הנעה חשמלית מלאה (EV) נחשבת כיום למתקדמת ביותר מסוגה. מערכת הינע חשמלית נעזרת במספר קטן של רכיבים עיקריים כדי לייצר תנועה – מנוע חשמלי, סוללה ורכיבי טעינה. הסוללה, בדומה למכל הדלק, אוגרת בתוכה את האנרגיה הדרושה להפעלת המנוע (חשמל) והוא זה שאחראי על הנסיעה. מאחר ולא נעשה כל תהליך שריפה בהינע חשמלי, אין תופעות לוואי של זיהום, רעש, חום וכדומה ולכן הרכב החשמלי מציע תנועה נקיה לגמרי, חרישית וחלקה. הרכב החשמלי נהנה גם מעלות תחזוקה זולה באופן משמעותי בשילוב עלות נמוכה של האנרגיה, מה שהופך את השימוש ברכב חשמלי לכלכלי מאוד.

במהלך השנים הקרובות, מדינות רבות באירופה יאסרו מכירת כלי רכב עם מנועי בערה פנימית ו/או כניסת כלי רכב מסוג זה לתחומי ערים מרכזיות. בנורבגיה ובהולנד תיאסר לחלוטין מכירת כלי רכב מונעי דלק ב-2025, פריז תאסור כניסת רכבי בנזין ודיזל לתחומה כבר ב-2030, וזוהי – כאמור – רק קצה הרשימה. המהפכה החשמלית כבר כאן, היא מתרחשת לנגד עינינו ובשנים הקרובות רק תצבור עוד תאוצה.

ישראל – כמעצמה של טכנולוגיה עילית וחדשנות – מצטרפת למהפכה, ומשרד האנרגיה מקדם פריסת תשתית ציבורית משמעותית לטעינת רכבים חשמליים, ומאיץ משמעותית את התהליך.

רכב חשמלי הוא רכב שבו ההנעה מתקבלת ממנוע חשמלי, וזאת בניגוד למנוע בעירה פנימית (בנזין או דיזל) המותקן ברכב קונבנציונלי. מקור האנרגיה ברכב חשמלי הוא החשמל האגור בסוללות. מהן, מועבר החשמל אל מנוע או מנועים חשמליים מבוקרי מחשב, שמניעים את גלגלי המכונית. מנוע חשמלי הוא בעל ניצולת אנרגיה גבוהה הרבה יותר מאשר מנוע בעירה פנימית: אין בו את אובדן האנרגיה שנובע מיצירת חום או מריבוי של חלקים נעים.

לא. הנהיגה ברכב חשמלי היא בדיוק כמו ברכב קונבנציונלי ואין צורך ברישיון מיוחד או בהכשרה כלשהי.

המרכיב המרכזי שמייקר מכונית חשמלית הוא עלות הסוללות, שהן מתקדמות טכנולוגית, צריכות לאגור אנרגיה רבה ולשמור על הקיבולת שלהן לאורך זמן. עם זאת, עלות הסוללות נמצאת במגמת ירידה, ויש גם תמריצי מס לרכישת רכב חשמלי, כמו מס קנייה (העומד על 10% עבור רכב חשמלי אל מול כ-83% אחוזים עבור רכב בנזין/דיזל) וקיימת הטבה בדמות שווי שימוש מופחת לרכב צמוד ממקום העבודה.

המזגן ברכבים חשמליים יעיל בהרבה מהמזגן ברכבים בעלי מנוע בעירה פנימי בזכות העובדה שהמדחס יכול להשתמש במתח גבוה
והוא כמעט ולא מתאמץ. בחישוב גס המזגן צורך בין חצי אחוז לאחוז, מקיבולת הסוללה בכל שעה.

השפעת הדלקת האורות על טווח הנסיעה זניחה לחלוטין.

רכב היברידי משלב בין מנוע בנזין/דיזל למנוע חשמלי לשם הפחתת הזיהום הנפלט והוא נעזר בסוללה קטנה למדי. רכב PHEV (Plug In Hybrid) שומר על העיקרון של רכב היברידי, אבל מציע סוללות גדולות יותר אפשרות לטעינת הסוללה משקע חשמל ונסיעה ארוכה בהרבה על חשמל בלבד. רכב חשמלי מלא, נע בכוח החשמל בלבד והוא זקוק לטעינת חשמל בלבד, ולא לתדלוק קונבנציונאלי.

מוסכים צריכים לקבל אישור מיוחד כדי לטפל בכלי רכב חשמלי לפי דרישות החוק. כבר היום יש לנו מספר מרכזי שירות מורשים לטיפול ברכב חשמלי.

הטיפול ברכב חשמלי כולל בדיקות פיזיות כלליות של הרכב (בלמים, מפלסים, וכו'), בדיקות מערכות הרכב והסוללה עם מחשב אבחון יעודי , החלפת מסנן מזגן ומילוי נוזל לניקוי שמשות. יש לפעמים גם טיפולים הכוללים החלפת נוזל בלמים והחלפת נוזלי קירור (בהתאם לנדרש) וכו', בהתאם להוראות היצרן לדגם הרכב הספציפי.

המדינה מעניקה הטבת מס של 10% מס עבור רכישת רכב חשמלי אל מול 83% מס עבור רכישת רכב דיזל/סולר. המדינה מעודדת רכישת כלי רכב חשמליים, מכיוון שכלי רכב חשמליים יקרים יותר מרכבי בנזין/דיזל היא מעניקה הטבת מס משמעותית. עובד אשר יבחר לקחת ממקום העבודה רכב צמוד מונע חשמלי יזכה להטבה של 1,200 שקלים בשווי השימוש.

כן. ניתן לבצע חידוש רישיון לרכב בכל מכון רישוי מורשה.

בדומה לרכב בנזין\דיזל, עלות הביטוח משתנה מלקוח ללקוח בהתאם לעבר הביטוחי, למקום המגורים ומשתנים נוספים, ישנן שאינן דורשות מיגון. כל אלו, בהתאם לשיקול חברת הביטוח.

כלי הרכב החשמליים נמצאים בקדמת הטכנולוגיה הבטיחותית בעולם הרכב וכל נהג יוכל לנהוג בו בקלות

רק המכוניות המסחריות שלנו רשאיות לגרות

לא. אין סכנה ממשית לגעת ברכב כשהוא רטוב. גם רכב חשמלי טבול במים אינו מהווה סכנת התחשמלות למי שמסביבו או שנוגע בו.

אנחנו פועלים בסיטרואן כל עת להרחיב את רשת הפריסה של עמדות הטעינה ברחבי ישראל.

כיום אנחנו ספקי תשתיות הטעינה הנמצאים איתנו בהסדר הינם:

EV וסונול : 03-8070080 , 24/7

אפקון : 073-2001888, 24/7

גינרגי :  077-2200044 , 24/7

שירות לקוחות סיטרואן עומד לרשותך גם בוואצאפ – א'-ה' 08:00-17:00

נשמח לעזור לכם בהקדם האפשרי

סוללה והטענת רכב חשמלי

את התדלוק המוכר לכם תחליפו בחיבור פשוט של תקע מעמדת טעינה למכונית החשמלית שלכם. קיימים מספר סוגים של עמדות טעינה, ההבדל המרכזי הוא בין תחנות טעינה בזרם AC, כמו בשקע ביתי למשל, או תחנות טעינה בזרם ישיר DC שמאפשרות טעינה מהירה יותר.

על פי התקנות במדינת ישראל, בבית, מותר לחבר רכב חשמלי לשקע כוח, (שקע שנראה בדיוק כמו כל השקעים הרגילים בבית אבל מותאם להספק
גבוה) ואסור להטעין בעזרתו יותר משעתיים רצופות, או לשקע חשמל תעשייתי. השקעים האלו ניתנים להתקנה על ידי כל חשמלאי מוסמך.

ניתן להתקין את עמדת הטעינה במקום העבודה במידה והרכב חונה שם את מספר השעות הנדרש לטעינה של הצריכה היומית.

אופי טעינת הרכב הוא תלוי צרכים. הטעינה האידיאלית הנה טעינת לילה או במהלך שעות העבודה או חניה ממושכת בעמדה סטנדרטית. אולם בנסיעות ארוכות, ניתן לטעון את הרכב גם בעמדות מהירות לשם הארכת טווח הנסיעה בזמן מינימלי. טעינה מהירה DC עשויה להשפיע על אורך חיי הסוללה מעט יותר מאשר טעינת AC, לכן מומלץ להשתמש בטעינת DC רק במקרה הצורך.

ישנן עמדות טעינה ציבוריות הפזורות ברכבי הערים ובתחנות דלק נבחרות, כמו כן, ניתן להשתמש באפליקציות ייעודיות שסוקרות את כל עמדות הטעינה בפריסה ארצית, לדוגמה באפליקציית waze.
לובינסקי מעמידה לרווחת לקוחותיה עמוד טעינה מהירות במרכז השירות כרמלי, באר שבע, ירושלים ושורק בהן תוכלו ליהנות מהטענה של 15 דקות הראשונות במתנה (לפתוח את הלינק מהנייד)  https://waze.com/ul/hsv89xgr12
העמדות פתוחה 24/7 ובמידה והשומר אינו נמצא במקום יש לפנות ל 3038*

בנוסף תוכלו ליהנות מעמדת טעינה מהירה (DC) ועמדת טעינה רגילה (AC) במרכז המכירה והשירות המרכזי של לובינסקי בשורק (ראשון לציון). העמדות ממוקמות בסמוך לשער 5 ויפעלו בין השעות 8:00-20:00. לקוחות לובינסקי ייהנו מ-15 דקות טעינה ראשונות בחינם והחל מהדקה ה-16 תחוייב הטעינה בעלות של 0.99 ₪ לקוט"ש.

אין חשש להתחשמלות בגלל תנאי מזג אוויר, הרכב מותאם לשימוש בתנאי מזג אוויר קיצוניים.

כן. כבל הטעינה ננעל כאשר נועלים את הרכב ולא מאפשר את הניתוק לפני פתיחתו של הרכב.

הרכב מתריע מראש, כך שהנהג לא יופתע מכך שהחשמל נגמר בפתאומיות. במקרה שנגמר החשמל, יש לנסוע לעמדת טעינה/שקע מתאים ולהטעין את הסוללה.

כאשר הרכב חונה, ניתן לצפות לירידה של 3% בחודש בקיבולת הסוללה, בעיקר בגלל תהליכי בקרה ובדיקה עצמית שמתרחשים באופן קבוע בתוך הסוללה.
מומלץ במקרים של חניה ארוכה, לנתק את מצבר ה12 וולט על מנת לשמור עליו.

הרכב מגיע יחד עם הסוללה והיא שייכת ללקוח.

בהחלט כן, הנהג מקבל התרעה לטווח הנסיעה הנותר, לאורך כל זמן הנסיעה ישנו חיווי המציין את מספר הקילומטרים שנותרו לטעינה.

 

הסוללה ממוקמת בחלקו התחתון של הרכב, ולכן היא איננה פוגעת בנפח תא המטען או במרווח בתא הנוסעים.

ברכב חשמלי בעת בלימה מתבצעת טעינה חוזרת של האנרגיה המאפשרת להאריך את טווח הנסיעה.

עלות למחזור טעינה מלא בטעינה ביתית הינה כ-25 שקלים (בהתאם למחירון חברת החשמל), עבור טווח נסיעה של עד כ-263 ק"מ.

תעריפי טעינה בעמדות ציבוריות יקבעו ע"י ספקי העמדות.

כמובן. תחילה, יש לקבל אישור להתקנת עמדת טעינה מדיירי הבניין, מאחר ועמדת הטעינה אינה ניידת, יש צורך בחניה פרטית קבועה.

 

בדומה לסוללה של טלפון סלולארי, בכל כלי הרכב החשמליים טווח הנסיעה מצטמצם מעט עם הזמן, ההערכה היא להפחתה של עד 10% לאחר 8 שנים, מותנה בכך שהסוללה הוטענה בעיקר בעמדות טעינה רגילות AC. הטענה תכופה בעמדות טעינה מהירות DC מאיצה את קצב הפחתת טווח הסוללה.

כמובן! אנחנו עובדים עם שני ספקי תשתיות הטענה מהגדולים בישראל- "ג'ינרג'י","אפקון" וסונול EVI.
תוכלו ליהנות מפריסה ארצית של 13 עמדות טעינה של אפקון ,40 עמדות של ג'ינרג'י ו90 עמדות של סונול EVI.

במקביל תוכלו להנות מ-15 דקות הטענה במתנה בעמדת טעינה מהירה  במרכז השירות כרמלי, באר שבע, : https://waze.com/ul/hsv89xgr12
העמדה פתוחה 24/7 במידה והשומר אינו נמצא במקום יש לפנות ל 3038*

כמובן! לאחרונה נוספה עמדת טעינה מהירה (DC) במרכז השירות כרמלי, באר שבע.
לקוחות MG ZS EV מוזמנים להטעין רבע שעה ראשונה מתנה והיתרה בעלות מוזלת של 99 אג' לקוט"ש.
לניווט: https://waze.com/ul/hsv89xgrmb

בנוסף ישנן עמדות טעינה מהירות (DC) נוספות בפונדק ה-101 ק" ובצוקים.

כן. אפשר לטעון רכב חשמלי בגשם ללא בעיה. אין לעשות זאת במקרים בהם הרכב או האזור בו אנו עומדים מוצף לחלוטין מים.

לפני שהסוללה מתרוקנת לחלוטין הנהג יקבל התראות רבות והרכב יגביל את הספק המנוע באופן יזום והדרגתי, על מנת להזהיר את הנהג ולהימנע מראש מהתרוקנות מוחלטת של הסוללה. במידה וזה קרה הרכב יעצר וצריך לגרור אותו לעמדת טעינה, או להטעין במקום.

הסוללות היום הן מודולריות לחלוטין (אפשר להחליף כל חלק בהן). אין צורך להחליף את כל הסוללה אלה אם כן הוסב לה נזק משמעותי. את הסוללה מחליפים, אם יש צורך, במרכז שירות מורשה שדואג לארוז אותה ולהחזיר ליצרן.

הסוללות היום הן מודולריות לחלוטין (אפשר להחליף כל חלק בהן) ולכן רק במקרה של פגיעה חמורה יהיה צורך בהחלפת הסוללה. בסיטרואן אתם נהנים מאחריות ארוכה של 8 שנים או עד 160,000 ק"מ המוקדם מבניהם.

בניגוד למנוע בעירה פנימית שממשיך לעבוד גם כשהרכב עוצר בפקק, מנוע חשמלי אינו צורך חשמל כלל כאשר הרכב עומד. זו הסיבה שרכבים חשמליים הרבה
יותר יעילים לזחילה בפקקים מאשר רכבים בעלי מנוע בעירה פנימית.

נכון. לפני התרוקנות מלאה של הסוללה הנהג יקבל איתותים רבים שנועדו למנוע מצב זה. במצב של התרוקנות מלאה יש לגרור את הרכב לעמדת טעינה או לבצע טעינה במקום.

המכוניות החשמליות שלנו מצוידות בשקעי CCS (מערכת טעינה משולבת), כך שניתן לטעון אותן בעמדות טעינה סטנדרטיות, בשקע טעינה ביתי או בעמדת טעינה מהירה ציבורית.

קצב הטעינה איננו ליניארי ותלוי גם בטמפ' הסוללה ורמת הטעינה ככלל אצבע ניתן להגיד לדוגמא כי בטעינת DC הזמן הנדרש להטעין מ-80% ל-100% שווה לזמן הנדרש מ-0 ל-80%. בכל מקרה קצב הטעינה בשלבים האחרונים של הטעינה יורד

עלויות האחזקה של רכב חשמלי נמוכות משמעותית מרכב בנזין/דיזל מקביל.

עלות התקנת העמדה הינה 1,500 ₪ (לא כולל את מחיר העמדה). העמדה בבעלות הלקוח.

בשנתיים הראשונות דמי האחזקה הם ללא עלות ומהשנה השלישית התשלום יעמוד על כ-250 ₪ לשנה.

לובינסקי ממשיכה להרחיב את תשתית הטעינה לרכב חשמלי בישראל ולאחר הקמת עמדות טעינה מהירות במרכז השירות בבאר שבע ובשורק, היא חונכת עמדת טעינה מהירה DC נוספת במתחם החברה שבשורק (מרק מושביץ 3, ראשון לציון). עמדה חדשה זו בעלת הספק של 180 קילוואט מאפשרת טעינה לשני כלי רכב בו זמנית באמצעות שני שקעי CCS. כעת ניתן לטעון בטעינה מהירה במקום שלושה כלי רכב במקביל. עמדות אלה וכל שאר עמדות הטעינה המהירות של לובינסקי יפעלו 24 שעות בכל ימות השבוע. לקוחות לובינסקי ייהנו גם בעמדה זו מ-15 דקות הטענה ראשונות חינם ומעלות של 0.99 שקל החל מהדקה ה-16 ולקוחות שאר מותגי הרכב מעלות של 0.99 שקל החל מהדקה הראשונה.

 

WhatsApp להתקשר אלינו 073-2005309